Парапланеризмът – спорт с възможности за много забавни часове
Летенето с парапланер е много разпространено в България. Най-оживените места, любими на парапланеристите са Сопот и Шумен. Край Сопот склоновете на Стара планина предлагат подходящи места за излитане и красиви гледки по време на полетите. Край Шумен се предлагат три различни места за старт, като по този начин се осигуряват перфектни летателни условия при почти всякакви метеорологични условия и най-вече посока на вятъра.
Други места в страната, където може да опитате летене с парапланер и да станете един от феновете на този спорт са Витоша, село Добростан в близост до Пловдив, Бургас, Сливен, Шумен, курорта Албена, село Топола, в близост до Балчик.
Не само полет с парапланер, но и въздушна акробатика – аеробатика, по време на полетите изкушават опитните парапланеристи. За всички самият полет е начин да усетят магията на летенето, да видят околностите от птичи поглед. Не е необходимо специално летище, за да се излети, а се използва подемната сила на въздушните течения, т.е.подходящ вятър, и се издигате от склона.
Полетите с парапланер стават все по-популярни, не само сред професионалистите, но и такива в тандем и тридем, при които инстуктор може да вози един или дори двама пасажери, които нямат абсолютно никакъв опит. По този начин полета с парапланер се превръща в перфектното изживяване, което може да подарите на себе си или на ваши близки и приятели за техен специален повод. Полета обикновено продължава около половин час. В зависимост от метеорологичните условия се достига различна височина.
Малко повече за полетите с парапланер
С двуместен парапланер могат да се возят пилот и пасажер, а около шумен може да изпитате и единствената по рода си услуга на целия балкански полуостров с парапланер за трима т.нар. Тридем
Няма възрастови ограничения, но има ограничения по отношение на теглото. Кандидатите, които тежат под 40 килограма или са с тегло над 100 килограма, трябва предварително да уточнят теглото си при резервиране на полет, което става по време на поръчката на ваучер.
Не ви е необходимо специално облекло, но е задължително да сте с удобни и здрави обувки. Хубаво е да сте облечени и с плътни дрехи, с дълги панталони, с яке против вятър и да имате слънцезащитни очила.
Не е необходимо никакво физическо усилие, а след няколко крачки вече сте във въздуха.
Необходимото оборудване
Оборудването за полети с парапланер включва крило, седалка, окачване и протектор. Към парапланера има и един или два запасни парашута. Цялото оборудване може да се събере в средно голяма раница и тежи между 6 и 20 килограма. За подготвянето му за полет са необходими няколко минути.
Малкото тегло на парапланера се дължи на това, че всичките му елементи работят само на принципа на разтягането. В конструкцията на съвременните парапланери често се използват допълнителни твърди елементи, за да може при по-високи скорости да се поддържа формата на крилото.
Крилото е разработено по модела на спортните парашути. То се пълни от въздушния поток и осъществява издигането и полета. С парапланер можете да се издигнете на височина от над 7 километра и да изминете над 400 километра. Разбира се, за да постигнете такива дълги полети и на такава височина, се изисква специална подготовка. Полетите в тандем или тридем се осъществяват на височина около 1500м но принципа на издигане е абсолютно същия – използват възходящите въздушни течения. Умения да ги използват имат опитните пилоти на парапланери.
Лесно ли е да се управлява парапланер
Ще установите, че управлението на парапланера е много лесно, а излитането и приземяването също се извършват лесно.
Това е най-бавният от летателните апарати. Скоростта на полетите е от 20 най-много до 70 километра в час. Затова пък начинаещите лесно и бързо се научават да го използват.
Какво представлява крилото
Крилото се изработва от специална здрава и въздухонепроницаема тъкан. Площта му е между 20 и 30 квадратни метра. Повърхностите му са две – горна и долна. Те са съединени посредством перфорирани ребра. На предния ръб двете повърхности не се съединяват, така че се образува процеп, през който крилото се пълни с въздух. При самото излитане и по време на полета пълненето с въздух се извършва от насрещния въздушен поток, който влиза в него през специалните камери. Така крилото придобива аеродинамична форма, която е благоприятна за създаването на подемна сила. То става твърдо поради налягането на въздуха в него.
От долната част се пришиват елементите, в които се закрепва сбруята. Тези места се подсилват с твърди материали.
Крайните секции, между трета и пета, са без камери за влизане на въздух. Тяхното предназначение е да придават формата на крилото и да подобряват аеродинамичните му свойства. На жаргона на парапланеристите те се наричат „уши“.
Крилата са с различна товароподемност. Изборът на товароподемност се извършва според теглото на пилота, който ще лети с него, както и според теглото на екипировката му.
Основните размери крила са: XS, S, L, както и тандемни крила, с които могат да летят двама/трима души.
Освен по размери крилата се подразделят и на категории според предназначението им. Клас 1 е за полети на начинаещи, клас 2 – за напреднали пилоти, а клас 3 е за пилоти състезатели. При крилата за начинаещи не е необходимо пилотът да предприеме действия за възстановяване на формата и аеродинамичността на крилото. При крила класове 2 и 3 при по-трудни ситуации е необходимо пилотът да се намеси.
Какво представлява сбруята
Седалката заедно със системата за окачване и протектора съставлява сбруята. Тя се закрепва за парапланера чрез карабини. Нагласянето според размерите, необходими за пилота, става чрез ремъци. Съвременните системи за окачване имат включен запасен парашут, амортизатори и протектори.
Сбруята за обикновени полети трябва да е с възможност за създаване на минимално челно съпротивление, а при парапланери, използвани за аеробатика, трябва да осигурява намаляването на инерционния момент на тялото.
Запасният парашут се закачва към сбруята. Намира се във вътрешен контейнер, откъдето може да се изхвърли чрез натискане на ръчка. За пилотите, изпълняващи тестови полети и акробатични номера, се осигуряват по два запасни парашута.
„Ръчките“ за управление
Парапланерът е с две такива „ръчки“, лява и дясна. Когато се натисне съответната „ръчка“, задната част от тази страна се подгъва надолу и оказва спиращо въздействие. При натискане на лявата ръчка парапланерът се обръща наляво, а при натискане на дясната – надясно. Ако се натиснат и двете едновременно, ще се намали както хоризонталната, така и вертикалната скорост.
Резервният парашут
Резервните парашути се изработват от специална материя и са със синтетични ремъци. Материята на парашута не залепва и не се електризира. Куполът е кръгъл, а връхната част е вдлъбната, което осигурява много кратко време за разтваряне.
Какви са разликите между парапланера и парашута
Парапланерът е подобен на парашут тип крило, но първият има елипсовидна форма, а вторият – правоъгълна.
Парапланерът е много по-дълъг от парашут и площта му е по-голяма.
Предназначението на парашута е за скокове от самолет със забавяне на скоростта на падане. Конструкцията на парапланера не е с такова предназначение, затова за крилото се използват по-леки и твърди материали.
Мотопарапланер/Паратрайк
Съчетан с парамотор, парапланът се превръща в още по-маневрен летателен апарат, с който можете да излетите от всяка площадка, от всяка поляна.
Вече и Дядо Коледа пристига в някои райони на България с мотопарапланер.
Tour Reviews
Здравейте, искам да благодаря, за най-якият ден, който без Вас нямаше да се случи. Летях на 15.09.19г., с парапланер над Сопот. На станцията на лифта ме посрещнаха Милен и Андро. Изключително позитивни хора. Полетът беше над Сопот и Андро се погрижи усещането да е незабравимо. Останаха ми спомените, усещането, което никога няма да забравя, снимките и видео. Заредихте ме с приятни емоции. Заслужава си, да се впуснете в това приключение и да полетите в облаците. Целият екип е страхотен. Поздравявам Ви за приятелското отношение и че ни създавате приятни емоции. Успех. ЦВЕТЕЛИНА
Беше супер яко! А хората са супер професионалист.
Подариха ми ваучер за полет с парапланер. Летяхме над Сопот. Беше супер яко!
Летяхме край Сопот и беше невероятно. Организацията е на ниво и въпреки, че датата, която бяхме резервирали се промени заради неподходящи метеорологични условия всичко се случи бързо и промяната беше от Събота за Неделя :).
Leave a Review